Warsztaty tworzenia książek 3D z Kurzą Stopką

Warsztaty tworzenia książek 3D z Kurzą Stopką.

22/06/2020 godzina 18:00

Celem naszych warsztatów jest propagowania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, edukacja i upowszechnianie sztuki poprzez kreatywne działania twórcze. Gwarantujemy przyjazną atmosferę i twórczą zabawę, bazujące na plastycznych eksperymentach. Filmik z warsztatów dostępny jest tu.

Książki rozkładanki to jeden z najbardziej znanych i charakterystycznych typów książek-zabawek. Można zaliczyć je do grupy ruchomych książek zabawek, czyli takich publikacji, w których w sposób automatyczny lub poprzez interakcję czytelnika z książką wywoływany jest ruch. Książki tego typu mogą zawierać całostronicowe lub mniejsze elementy ruchome, w takich publikacjach części ruchome występować mogą na każdej stronie lub tylko raz w obrębie całej książeczki. Książką rozkładanką nazwać można pozycję, w której znajduje się trójwymiarowa rozkładana ilustracja (ang. pop-up), uruchomiona poprzez otwarcie książki unosi się ponad płaszczyznę strony. Za książkę rozkładankę uznać można publikację zawierającą co najmniej jedną ilustrację tego typu. W ścisłym znaczeniu pop-up to „ilustracja, która uruchamiana poprzez otwarcie książki, pociągnięcie paska papieru lub podniesienie klapki unosi się z płaszczyzny strony. Książki rozkładanki mogą być również zaprojektowane tak, że rozkładane ilustracje można oglądać w pionie, po obróceniu książki o 90 stopni w lewo.

Pierwsze książki rozkładanki pojawiły się w XIX w., ale już wcześniej na rynku książki ukazało się wiele publikacji, w których zastosowano mechanizmy ruchome. Chronologicznie pierwszymi tego typu elementami były suwaki kołowe i klapki, które występowały już w średniowiecznych rękopisach w latach ok. 12901305. W okresie renesansu do niektórych publikacji dołączano papierowe gry i instrumenty astronomiczne, np. zegary słoneczne. Dopiero w wiekach późniejszych zaczęto zwracać baczniejszą uwagę na potrzeby dzieci i wtedy też zaczęto publikować pierwsze książki adresowane stricte do nich, zaś w latach 60. XVIII w. W XIX w. dużą popularnością w Europie i Stanach Zjednoczonych cieszyły się książki „ubieranki”.

Wybitnym twórcą książek zabawek był Lothar Meggendorfer, autor jednych z najbardziej skomplikowanych mechanizmów, jakie kiedykolwiek zamieszczano w książkach zabawkach. Stosował on złożone systemy różnorodnych dźwigni, cięgien, klapek itp., które umożliwiały czytelnikowi podziwianie jednoczesnego lub opóźnionego ruchu pięciu postaci (mogły się one poruszać w różnych kierunkach). Oprócz bardzo skomplikowanych mechanizmów pozwalających na uaktywnienie książek, pozycje tworzone przez Meggendorfera przyciągały czytelników zabawnymi ilustracjami i śmiesznymi postaciami. W latach 1878–1925 stworzył blisko 200 ruchomych książek zabawek. Wybuch I wojny światowej spowodował zatrzymanie rozwoju książki zabawki – wszystkie tego rodzaju publikacje produkowano ręcznie, większość z nich na ziemiach niemieckich i angielskich, ogarniętych konfliktem zbrojnym. Poważnie ograniczono wówczas dostawy papieru, siła robocza została zaangażowana w prace na rzecz obronności, a jakość produkowanych książek zabawek pogorszyła się.  Sytuacja na rynku książek zabawek zmieniła się dopiero w 1929 r., kiedy londyński wydawca, wydał pierwszy tom serii Bookano Stories. Wprowadził on książkę rozkładankę, która mogła być oglądana pod wieloma kątami, a trójwymiarowe elementy ilustracji wykonywały ruch automatycznie po rozłożeniu książki.  W latach 30. XX w. w Stanach Zjednoczonych wydawnictwo Blue Ribbon Publishing rozpoczęło współpracę z Haroldem Lentzem, inżynierem papieru. Zaprojektował on szatę graficzną książek rozkładanek w większości wykorzystujących postaci wykreowane przez Walta Disneya, ale także bohaterów pochodzących z dobrze znanych baśni i bajek dla dzieci, m.in. Kota w butach i Calineczkę. Właśnie to wydawnictwo po raz pierwszy na określenie swoich publikacji użyło terminu pop-up i zastrzegło go w urzędzie.

Jednym z najwybitniejszych dwudziestowiecznych twórców książki zabawki był Czech, Vojtěch Kubašta (1914–1992). Tworzył on rozbudowane, nowatorskie książki rozkładanki, które zachwycały zarówno konstrukcją, jak i pięknymi kolorowymi rysunkami. Kubašta był zaangażowany w proces tworzenia swoich dzieł od początku do końca: sam wybierał klasyczne teksty lub samodzielnie je pisał, następnie projektował warstwę graficzną. Podczas swojej działalności stworzył około 70 projektów.

Jednym z najwybitniejszych dwudziestowiecznych twórców książki zabawki był Czech, Vojtěch Kubašta (1914–1992). Tworzył on rozbudowane, nowatorskie książki rozkładanki, które zachwycały zarówno konstrukcją, jak i pięknymi kolorowymi rysunkami. Kubašta był zaangażowany w proces tworzenia swoich dzieł od początku do końca: sam wybierał klasyczne teksty lub samodzielnie je pisał, następnie projektował warstwę graficzną. Podczas swojej działalności stworzył około 70 projektów

 

Powyższe informacje pochodzą z artykułu Anny SOŁTYSIEWICZ pt. "KSIĄŻKI ROZKŁADANKI W OFERCIE POLSKICH WYDAWCÓW" (BIBLIOTHECA NOSTRA. ŚLĄSKI KWARTALNIK Naukowy)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Spotkanie autorskie z Dominiką Słowik